Rostou? Rostou, rostou, ale daleko od sebe...

Za VALDŠTEJNSKÝMI GRENADÝRY NA KOLE

Cyklotrasa 3045 začíná v Dolní Krupé, z Bělé pod Bezdězem pokračuje přes Bezděz a Doksy do Srní, o tom jsem psal loni. Ve Vlčím Dole a na Tankové cestě na ni navazují trasy 0060 a 0061 čerstvě vyznačeného Bělského okruhu. Přijel jsem z Krupé přes Radechovské polesí, na konci závěrečného sjezdu je u potoka křížení cyklotras. Doprava pokračuje 3045 kolem koupaliště do bývalých vojenských prostorů a souběžně 0060 na náměstí v Bělé pod Bezdězem, kde pro jedny končí, pro jiné začíná. Já po ní jel dál opačným směrem, úzkou silničkou podél potoka Bělé, přes Podol do Vlčího Dolu. Tady se odbočuje vpravo, přes potok a na hlavní, doleva a u závor hned zase vpravo, k nádraží, za mé cesty tam chyběla značka pro odbočení. Teprve za nádražím se přejedou koleje, lehce zatravněná železnice se tu v přírodě úplně ztrácí, zato panoráma začátku Čisteckého dolu hyzdí železobetonové monstrum silničního mostu, zavěšeného vysoko nad údolím, sem by měli vozit na exkurze všechny příznivce staveb dálnic napříč přírodními rezervacemi. Nejprudší stoupání na protější hřeben končí u Plužné, zprava se přidá silnička z Bělé, zleva od Čisté, od minuty by tu mohli začít točit reklamy na prášky, přes pole a kolem cípu lesa se dojede do Březinky, kde se trasy větví. Začíná tu 0061, ta se hezky drží silnice do Březovic, na další křižovatce nabízí slepou odbočku do Vísky, na prohlídku dobře zachovalé lidové architektury na kruhové návsi, z další křižovatky jde až k hájovně Pankrác společně s trasou 0014, směřující přes Okna do Doks. U bezdězského nádraží je další křížení s trasou 0060, naše odbočuje vpravo, kolem staniční budovy, u podjezdu na konci kolejiště se odbočuje vlevo na Tankovou cestu. Obrněná technika se za časů rozkvětu zdejších vojenských prostorů vykládala u rampy z vagónů a pak už po vlastní ose putovala touhle silničkou do míst bojového nasazení, proto je také většinou dlážděná kočičími hlavami, které jediné jsou schopné odolat ocelovým pásům tanků a jiných potomků jurských oblud. Obzvlášť čilý ruch tu býval za společných cvičení udatných vojsk slavné Varšavské smlouvy, to do kraje většinou nasypali tanky a podobnou havěť na padácích z letadel, co zbylo, jelo pak domů vlakem. Cyklotrasa po Tankové cestě po přejezdu hlavní silnice vyúsťuje do trasy 3045, tou se pak okruh uzavírá v Bělé. Trasa 0060 odbočuje v Březince do terénu, rychlý sjezd rozbitou cestou do dolu vystřídá vleklé stoupání už podstatně lépe sjízdnou lesní cestou až na Valdštejnsko. Z šesti barokních pavilonů, které dal v roce 1725 zřídit hrabě Valdštejn na mýtině uprostřed lesů, se dochovaly jen dva, také už neslouží k odpočinku při honech, ale zdejšímu polesí, jehož představitelé při vzniku cyklotras příliš nespolupracovali, přestože na tabulce na každém turistickém rozcestí tvrdí pravý opak, dokonce zakázali použít silničku přímo na Pankrác se zdůvodněním, že se tu vozí dříví. Oč lepší byla spolupráce při značení v CHKO Kokořínsko, kde si pro nás našel čas sám šéf, ing. Pořízek, a jezdil s námi vybírat plevelné stromy, na které bylo možné umístit značky, nemuseli jsme tak zakutávat do země masivní dubové kůly, jako na Valdštejnsku. Místo kolem proslulých soch grenadýrů ve valdštejnských barvách vede tedy trasa 0060 souběžně s modrou turistickou značkou, což také není ideální, u nádraží překříží 0061 a končí o 2 km dál přímo pod Bezdězem, opět vyústěním do trasy 3045.

 

 

Začátek Čisteckého dolu.

 

 

Granátník střežící Valdštejnsko.

 

 

Pozůstatky dočasně umístěných spojenců.

 

 

Začátek tankové cesty pod Bezdězem.

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode